Jak działa cewka zapłonowa?
Cewka zapłonowa jest jednym z kluczowych elementów systemu zapłonowego w silniku samochodowym. Bez niej nie byłoby możliwe uruchomienie silnika, a samochód nie mógłby poruszać się po drodze. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o prawidłowe działanie cewki zapłonowej oraz jej regularną wymianę w przypadku uszkodzenia. W tym artykule omówimy, czym jest cewka zapłonowa i jak działa. Polecamy również zapoznać się z artykułem przedstawiającym objawy i skutki braku wymiany cewki zapłonowej.
Co to jest cewka zapłonowa i do czego służy?
Cewka zapłonowa to urządzenie elektromagnetyczne stosowane w silnikach spalinowych, które służy do wytwarzania wysokiego napięcia potrzebnego do zapłonu mieszanki paliwowej w komorze spalania.
Cewka zapłonowa składa się z jednej lub kilku warstw izolacji, na których nawinięte są przewody miedziane. Wewnątrz cewki znajduje się rdzeń z miękkiego żelaza lub ferrytu, który stanowi magnes. Gdy prąd elektryczny przepływa przez cewkę, powstaje pole magnetyczne, które indukuje wysokie napięcie w przewodach.
W silniku spalinowym cewka zapłonowa jest zwykle umieszczana w pobliżu świec zapłonowych, a wysokie napięcie generowane przez cewkę przesyłane jest do świec zapłonowych, aby spalić mieszankę paliwową w komorze spalania. Dzięki temu procesowi silnik spalinowy zaczyna pracować i przekształca energię chemiczną paliwa w energię mechaniczną.
Polecamy artykuł: Cewka zapłonowa — objawy i skutki braku wymiany
Jak działa cewka zapłonowa?
Cewka zapłonowa działa na zasadzie indukcji elektromagnetycznej. Prąd elektryczny, który płynie przez cewkę zapłonową, powoduje zmiany w polu magnetycznym, co indukuje w przewodach wysokie napięcie.
Proces ten przebiega w następujący sposób: po podaniu napięcia zasilającego do cewki zapłonowej, prąd płynący przez jej cewkę tworzy pole magnetyczne wokół rdzenia. Gdy prąd jest przerywany, pole to zanika, powodując gwałtowną zmianę pola magnetycznego, która z kolei indukuje w przewodach cewki wysokie napięcie. Napięcie to osiąga wartości kilku tysięcy woltów i jest wystarczające do wytworzenia iskry elektrycznej w świecy zapłonowej, co z kolei powoduje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania silnika.
Ważne jest, aby cewka zapłonowa działała zgodnie z określonymi parametrami, w przeciwnym razie mogą wystąpić problemy z zapłonem silnika lub z jego pracą. Cewka zapłonowa jest elementem, który ulega awariom w trakcie eksploatacji samochodu, więc należy regularnie kontrolować jej stan i wymieniać ją w razie potrzeby.
Oto podsumowanie w punktach działania cewki zapłonowej:
- Prąd elektryczny płynący przez cewkę zapłonową tworzy pole magnetyczne wokół rdzenia.
- Po przerwaniu przepływu prądu przez cewkę zapłonową, pole magnetyczne gwałtownie zmienia się.
- Ta zmiana pola magnetycznego indukuje w przewodach wysokie napięcie.
- Wysokie napięcie osiąga wartość kilku tysięcy woltów.
- Wysokie napięcie jest wystarczające, aby wytworzyć iskrę elektryczną w świecy zapłonowej.
- Iskra elektryczna powoduje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania silnika.
- Cewka zapłonowa jest elementem, który ulega awariom w trakcie eksploatacji samochodu.
- Należy regularnie kontrolować stan cewki zapłonowej i wymieniać ją w razie potrzeby.